tisdag 10 mars 2009

Järnfynd!

En initerad blogg-källa tipsade nyligen om vad som visade sig vara ett loppis-eldorado på gångavstånd från mitt jobb. Kollega liten c och jag styrde lunchpromenadstegen mot Holmens marknad, och fick lite försiktig vårsol på nosen, helt på köpet. My god - hur har jag kunnat missa detta ställe? Jag som trodde att jag och maken hade loppis-koll. Och titta, titta vad jag hittade!



För 50 kr! Med (om än avlägsen) studiebakgrund på Handelshögskolan kunde jag förstås inte motstå att googla på Rånjärn från Skeppshult, och kunde konstatera att jag hade fått lägga till en nolla om jag skulle köpt den i butik - hi, hi, så lätt gör man mig glad.

En skållhet dusch senare var järnet i skick som splitter nytt. Och jag kunde inte motstå barnens böner om att visa vad man skulle göra med järnet, trots att klockan redan var fem i läggdags. Maken - den ordentligen i familjen - är härdad vid det här laget, och skakade inte ens på huvudet.

Särskilt enkelt var det inte att göra rån. Inte till att börja med iallafall. Antagligen för att det inte var tillräckligt insmort efter duschen. Det osade hett från både platta och mammas mun... barnen fann det säkrast att avvika till lugnare hörn av lägenheten tills oset lagt sig något. Till slut fick jag kläm på det. Någorlunda. Inga skolboks-exemplar precis, men helt ok ändå, och goda var dom också. Barnen fick dela på ett innan det var hopp i säng. Själv skall jag strax gå över gatan efter glass att fylla några med.

2 kommentarer:

Julia sa...

Oj,oj..vad du kan! Visst är det väl så himla härligt att fynda!!! Grattis :)
På somrarna finns det en glassbar här där man bakar rånen själva. Dom är populära må jag säga..Det brukar vara kö långt ut på gatan.

SanKan sa...

Aha - det kanske är en alternativ karriär att överväga - glassrån-bakerska på heltid, det vore något det!