måndag 16 mars 2009

Brödbak

Från att ha haft absolut nada, noll, zero, njeto, niente intressen gemensamma i unga år, så har jag och syster plötsligt obehagligt mycket börjat påminna om två gamla damer som mest av allt gillar att sticka och husera i köket. Gärna tillsammans. Fast inte alltför nära varandra när det börjar osa misslyckat.

I helgen, på landet, bakade vi två sorters bröd.


Systers limpa var ett gammalt mormors-recept - mumsigt värre med massor av fänkål och kummin.


Sconesen var ett recept från Coop. Superenkla, snabba, nyttiga, och viktigast - himla goda!

Såhär gör man (enligt originalreceptet skulle man göra muffins, men jag gjorde scones):

Ingredienser
3 dl fullkornsdinkelmjöl
4 dl dinkelsikt
4 tsk bakpulver
1,5 tsk salt
2 dl pumpafrön
1 dl torkade aprikoser, hackade
2 ägg
1 burk kesella, 250 g
3 dl mjölk

Tillagning
Blanda samman alla de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ihop ägg, kesella och mjölk, och rör sedan ner äggblandningen i de torra ingredienserna. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper (skall bli ca 10-12 scones).
Grädda mitt i ugnen i 12 till15 minuter. Servera muffinsen varma med lite hemlagad sylt och färskost.

(Recept från Coop).

5 kommentarer:

Anonym sa...

sugen på att prova på sconsen men hur vet jag att de är goda?
man borde få smaka först tycker jag :-)
kram nirac

SanKan sa...

Hi hi - tänkte faktiskt på dig när jag bakade dom - vet att du skulle gilla dom! Men för att vara på säkra sidan kan du få provsmaka nästa gång jag bakar dom!
kram!

Anonym sa...

lycka!
p&k

Julia sa...

Vad mysigt att baka med en syster. Jag önskar att jag hade en. Ska prova till helgen! God kväll önskar jag dig..

SanKan sa...

Tack detsamma Julia :-)