söndag 8 februari 2009

Pannkisar

Helgfrukost-favorit nr 1! Amerikanski pannski. Med frukt och/eller bär och lönnsirap. Göttigöttgött!




Jag har provat mig igenom flera recept de senaste månaderna, men idag var det maken som hittade mitt gamla handskrivna, minst 12 år gamla. Det var ett trevligt återseende, betyget blev enhälligt renskrapande av samtliga tallrikar.

Amerikanska pannkakor
2 ägg
2 dl mjölk
3 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
1/2 dl smält smör

Vispa äggen med mjölken och blanda ner mjölet, bakpulver och salt. Tillsätt filmjölken och det smälta smöret. Vispa smeten slät. Hetta upp stekpannan och lägg i en mycket liten klick smör. Det räcker sedan med en liten klick smet mitt i stekpannan. Stek gyllenbruna på båda sidor.

2 kommentarer:

me sa...

Nytt blognamn; San Kan Mat. Kan du inte komma hit och grädda lite Yankee-pannkie? Mums!

SanKan sa...

Jo jag har just insett att det visst mest handlar om mat här för tillfället :-DD
En pannkaksträff får vi absolut ta någon gång!!