torsdag 15 januari 2009

Januaridrömmar

Januari bär på drömmar både om mera vinter (=snö) och snar vår - med varannan dag näsbitande iskyla och varannan dag vanligt göteborgskt grådask med inkikande solglimtar. Under tiden som vi väntar på mer väldefinierade årstidsyttringar ägnar vi oss åt lite sånt här (ok, det kanske är mest jag som ägnar mig åt just de här exemplen):














Den här receptsamlingen läser jag med tårar i ögonen. Ömsom av saknad efter fina lilla mormor som samlade dem, och ömsom av skräckblandade skrattfrust. 70-/80-talet var verkligen en orgie i halvfabrikat. Kommer ni till exempel ihåg fruktcocktail på burk? Kan det överhuvudtaget ha funnits ens en liten gnutta näring eller vitamin i dem? Men vissa ljuspunkter på näringshimlen fanns det visst även då. Men allt för avancerat fick det inte bli. Kolla in det här omfångsrika receptet:


Mest av allt lyssnar jag dessa dagar på det här. Sänds av Chicago Public Radio, och är helt underbart. Som film, fast på riktigt och i hörlurarna.

2 kommentarer:

me sa...

Min farmor, som tillhör generation konserv, köper hängivet sin fruktcocktail på burk. 1959 eller 2009 är same same. Och sina skalade potatisar. Och sina gröna ärtor. Och sina päronhalvor. Och mycket mycket mera.

Anonym sa...

saknade dej idag!
ses imorgon!
kram nirac